Arend, Miranda en Mitchel downunder

Townsville

Zondag 22 Augustus.

Na een rit van 3 uur kwamen we om 13:00 aan in Townsville. Hier zijn we naar het Reef HQ Aquarium geweest, hier is het grootste koraal rif aquarium ter wereld. Het was prachtig. We overnachten op een camping ten noorden van Townsville waar we nog even lekker kunnen zwemmen.

Airlie Beach

Zaterdag 21 augustus.

Toen we vanmorgen wakker werden waren we niet vrolijk. Het was compleet bewolkt en dat net op de dag dat we de zon nodig hebben voor een mooi effect voor de foto's. Gelukkig is het wel droog dus we hebben nog hoop op een beetje zonneschijn. We worden om 08:15 opgehaald voor onze excursie naar de Whitsunday Islands. De buschauffeur vraagt aan iedereen die de bus binnenstapt waar ze vandaan komen dus ook aan ons. Netherlands roepen we gezamenlijk en spontaan gaat John de chauffeur over in het nederlands. Hij woont hier al 50 jaar net zoals vele anderen die we op onze reis al ontmoeten. Hij is ook de eigenaar van de boot waarop we gaan. Het weer klaart niet op, het blijft bewolkt maar dat mag de pret niet drukken. Eerst worden we naar een uitzichtpunt gebracht waar we een mooi uitzicht hebben over Whiteheaven Beach. Daarna varen we naar dit strand en mogen we er wat zwemmen en rondwandelen. Dit strand is zo wit, het lijkt wel sneeuw. Als laatste maken we een stop om te snorkelen. We moeten wel een Wet-Suite aan, dit is een pak dat ons warmhoudt in het water en beschermd tegen de stingers (kwallen die gemeen steken). Onder water zien we dat het koraal hier al aardig verpest is door het toerisme en global warming. Zonde hoor want het kan zo mooi zijn. We hebben wel wat foto's kunnen maken onder maken maar we hopen in Cairns op een herkansing om wat mooier koraal te zien. Morgen rijden we naar Townsville en vanuit daar schrijven we jullie deze update. Leuk dat jullie ons volgen. Veel liefs van downunder

Rockhampton - Airlie Beach

Vrijdag 20 Augustus.

Vandaag hadden we een pittig stukje rijden voor de boeg, de langste rit van deze vakantie. Het voordeel is dat het overgrote deel (440 km) over de grote weg was. Alles verliep voorspoedig en om 15:00 kwamen we aan op onze camping in Airlie Beach. Het is een prachtige camping met het mooiste zwembad tot nu toe, met wel twee glijbanen.Mitch was dus derest van demiddag in het zwembad te vinden. We hebben voor morgen een tour geboekt naar de Whitsunday Islands om te snorkelen en Whitehaven Beach te bezoeken. Dit zou het mooiste strand van Australië zijn, we zullen het zien. Voor nu gaan we wat wasjes draaien en lekker eten. Tot morgen.

Cania Gorge - Rockhampton

Donderdag 19 Augustus.

In vier uur tijd waren we van Cania Gorge in Rockhampton.Je merkt dat het steeds subtropischer wordt want de temperatuur is hier rond de 28 graden en 's avonds koelt het ook niet meer zo af. Ook is het hier iets langer licht dan in het zuiden. Mitch heeft nog lekker wat kunnen zwemmen op de camping en na een lekkere douche zijn we heerlijk uit eten geweest. Even vieren dat alles goed is gegaan met onze kleindochter. We hebben dit vanmiddag ook al op ons plaatsje voor de camper gevierd hoor (zie foto's). En bij gebrek aan beschuit met muisjes hebben wij roze donuts op. Morgen wordt de langste reisdag van deze hele reis nl. 473 km. naar de Whitsunday Islands. Hier blijven we twee nachten.

Groetjes van ons van downunder.

Cania Gorge

Woensdag 18 Augustus.

Vanuit Hervey Bay zijn we naar Cania Gorge vertrokken. Dit ligt wat meer het binnenland in en dat zorgt voor de nodige afwisseling onderweg. Het eerste stuk ging nog redelijk vlot over de snelweg maar al gauw kwamen we op een weg die van het ene op het andere moment in een gravel road veranderde. Met grote stofwolken achter ons reden we door een mooi landschap waar je ook ineens koeien op de weg tegen kon komen. Op 115 km zijn we hooguit 5 andere auto's tegen gekomen, lekker rustig dus. Na de nodige stops en wandelingen onderweg kwamen we om 15:30 aan op onze camping. Deze lag midden in de natuur en er waren veel vogels die om 16:30 gevoed gingen worden. Daar moesten we natuurlijk bij zijn. Maar toen we om 16:00 uur de stoeltjes voor de camper hadden staan en een lekker wijntje en wat knabbeltjes op tafel konden we onze eigen bird-feeding doen. De hele camper was omsingeld door vogels die zelfs op onze schoot kwamen zitten. Mitch vond dit natuurlijk helemaal geweldig. Maar we zijn toch ook nog maar even bij de bird-feeding van de camping gaan kijken hoor. Na het eten zijn we nog even gaan wandelen over de camping en kwamen nog kangaroes tegen en op de plaats waar de vogels gevoerd worden hebben we Bettongs gezien. Dit zijn de kleinste soort van de kangaroes en ze eten de overblijfselen van het vogelvoer op. Ook werd er op een groot scherm bij een kampvuur een film vertoond als je je eigen stoeltje meenam kon je hier aanschuiven in de bios. Al met al een leuke camping. We waren van plan hier twee nachten te blijven maar we hadden alle wandelingen al gedaan dus we gaan morgen weer op pad. Terug in de camper was het onderhand tijd dat ons kleinkind ter wereld zou komen. We hebben een filmpje opgezet en in spanning afgewacht totdat we een bericht van de aanstaande papa zouden krijgen. Om 19:30 was het zover en hoorden we via de telefoon dan Jenny gezond en wel geboren was. Nogmaals van harte gefeliciteerd Mandy en Chris. Nu moeten we nog even afwachten op foto's van haar, maar ze is vast prachtig. Morgen hebben we waarschijnlijk weer internet dus hopenlijk ook foto's. Nu gaan de trotse opa, oma en ome Mitchel lekker slapen en morgen is er weer een reisverhaal.

Hervey Bay

Dinsdag 17 Augustus.

Vanmorgen vroeg werden we opgepikt met een bus om naar de haven van Hervey Bay gebracht te worden. We gingen met 60 personen aan boord van de Whalesong. Na een half uurtjeonderweg te zijn kregen we een lekker ontbijtje. Vlak daarna dienden de eerste dolfijnen zich al aan om een stukje met ons mee te zwemmen. De walvissen (bultrug)bevinden zich op ongeveer een uur tot anderhalf uur varen uit de kust van Hervey bay. Ze komen hier omdat het een zeer grote beschutte baai is waar ze zich kunnen voortplanten. We zien deeerste twee walvissen en worden door de crew van de boot verzocht om met z'n allen naar ze te zwaaien omdat ze dan interesse in ons hebben. En ja wel hoor, na druk gezwaai van ons allemaal komen de walvissen naar de boot toe en steken ze hun kop nieuwsgierig uit het water. Dat is een prachtig gezicht zo dicht bij de boot. Daarna volgen nog meer ontmoetingen met deze gigantische beesten. In totaal hebben we elf walvissen gezien. Zo dichtbij en actief hebben we ze nog nooit gezien. We zijn weer een bijzondere ervaring rijker. Morgen gaan we wat meer de binnenlandenin en overnachten we twee nachten in Cania Gorge.

Dicky Beach - Hervey Bay

Maandag 16 Augustus.

Om 13:00 komen we aan in Hervey Bay. De rest van de middag doen we niets bijzonders, lekker luieren bij de camper en het zwembad. Voor morgen hebben we een Whale watch tour geboekt bij Whalesong, weworden om 06:55 opgepikt bij de camping. Vroeg uit bed dus.

Brisbane - Dicky Beach

Zondag 15 Augustus.

We hebben vandaag maar een kort ritje voor de boeg want de Australia Zoo ligt maar 40 km van Brisbane af. Om negen uur gaan de hekken open en we zijn er nog voor die tijd. De Zoo is opgericht in 1970 door de familie Irwin en is begonnen als een kleinschalig reptielen-park. In 1992 hebben Steve en zijn vrouw het management overgenomen en hebben het flink uitgebreid. Met name Steve's krokodillen shows zijn wereldberoemd. Helaas is Steve in 2006 overleden en moeten ze het in Australië nu zonder de legendarische Crocodile-Hunter doen. Door heel het park wordt je flink aan hem herinnerd of het nu zijn ingelijste safari kleding is, trofeëen, foto's, zijn crocodile-hunter auto en overal worden zijn bekende video's van animal planet gedraaid. Ze geven twee keer per dag een show met vogels, slangen, olifanten en natuurlijk een naar vlees springende krokodil. Om drie uur hadden we het alles gezien en zijn in een half uurtje naar de kust gereden. Onze camping ligt aan Dicky Beach. Dit strand is vernoemd naar eenstoomboot die hiervergaan is. Het wrak ligt nog steeds op het strand en is een fotogeniek onderwerp. Mitch heeft nog heerlijk in de zee kunnen zwemmen en in de hoge golven gesprongen. Dus we hebben er weer een prachtige dag op zitten. Morgen hebben we een rit van drie uur naar Hervey Bay waar we twee nachtjes zullen blijven omdat daar de walvissen te bewonderen zijn.